Red Faction: Guerilla - na Marsu je stále rušno
Red Faction: Guerilla - na Marsu je stále rušno
Hornické povstání po třetí. Zapomeňte na koridory a připravte se na maximální destrukci.
První díl RF se do hráčského povědomí zapsal hlavně díky tomu, že byl první hrou, v níž se dalo zničit okolní prostředí. Samozřejmostí však zůstával fakt, že zničit se nedalo ani z daleka všechno, jelikož v té době nebyla přítomnost jakéhokoliv fyzikálního enginu standardní záležitostí. Navíc se jednalo o klasickou koridorovou linerání akci. V dílu druhém jsme se z marsovských dolů přenesli na matičku Zemi, nicméně tento počin ze stínu svého předchůdce i přes vysoká hodnocení nevystoupil.
Zpátky na Mars, skafandry nechte doma
Děj třetího pokračování se znova odehrává ve známém prostředí marsovských kolonií. Ovšem proces teraformace pokročil o značný kus kupředu, takže vám v opalování nebudou bránit žádné skafandry. Změny se nevyhnuly ani hernímu konceptu. Již nejde o klacikou koridorovou střílečku, ve které lze občas zničit nějakou tu zeď. Třetí RF se více podobá sérii GTA. Guerillové boje proti Earth Defense Force totiž probíhají ve velkém měřítku a na většině teraformovaného povrchu. Nemáte přesně danou cestu ke splnění úkolu, pouze jeho zadání. Co zničíte či jaká spoušť po vás zůstane už záleží jen na vašich destrukčníh choutkách. Třetí RF totiž mimo jiné láká hlavně kompletně zničitelným prostředím.
Hlavním hrdinou se stejně jako v minulých dílech stane horník a ten jako takový disponuje dvěma základními věcmi. Svalovou hmotou společně s velkým kladivem. Toto kladivo lze použít jak k zarážení nepřátelských vojáků do červené půdy, tak k rozbíjení budov. Ty, jelikož jsou povětšinou menších tvarů, s tímto kladivem můžete, po chvilce oťukávání, klidně složit k zemi. Jakmile se jedná o budovu větších rozměrů, přichází silnější bojová technika.
Znič co dokážeš
Nemluvíme teď jen o zbraních. Mluvíme hlavně o vozidlech. Z těch známých jmenujme například klasický džíp. Ačkoliv se jeho ničivá síla zdá zanedbatelná, nepodceňujte ho. Naberete-li slušnou rychlost projedete zdmi jako by byly z kartonu, což vám dá přesně tu výhodu jakou potřebujute k překvapení nepřátelskáých vojáků. Ovšem toužíte-li po destrukci mnohem větších rozměrů dozajista sáhnete po bojovém mechovi. Ona totiž budova nemusí končit prvním patrem.
Pokud však není žádný stroj k dispozici přijdou na řadu ruční práce. I když je kladivo velmi atraktivní zbraní, proti útočné pušce toho moc nezmůže. Z celkového arzenálu jsou známy zatím čtyři kousky. Již zmiňované kladivo s útočnou puškou, klasický raketomet a smrtící dálkově odpalované bomby. S tímto vybavením již můžete přistoupit k ničení větších staveb. Oblepit spodní patro dálkově odpalovanými bombami, poté je odpálit a sledovat jak bortící se dům válcuje vše okolo. Tomu říkáme pocit uspokojení. A ten má RFG nabídnout.
Otázkou však zůstává, jak na základě destrukce postaví autoři příběh. Jak ošetří hru, aby se nezvrhla v duchaprosté bourání jedné budovy za druhou, protože ani všeničení nemůže být pro někoho zábavné donekonečna. Faktem ale je, že v porovnání s destručkní konkurencí jakou je Fracture či nový Battlefield, je RFG mnohem realističtější a efektnější již teď, více jak rok před vydáním.
Čím víc zbraní, tím víc mrtvol
Vedle poutání na základě destrukce nám RFG nabídne také zajímavý systém umělé inteligence. Ten funguje na podobném principu na jakém fungovala AI v Blacksite. Ovšem v mnohem větším měřítku. Prakticky to znamená, že čím větší nepořádek v nepřátelských liniích uděláte, tím více se zvedne morálka bojovníkům okolo, a proto se k vám přidají bojujíce po vašem boku. Jakmile boje utichnou, opustí vás a jdou si po svých.
Velkým šokem pro fanoušky minulých dílů je přechod do pohledu třetí osoby. Autoři si ho však hájí tím, že chtějí do hry zabudovat jednoduchý systém krytí, který dnes již nesmí chybět v žádné tříáčkové akční hře.
Jak se povedlo převedení známé série do freeform provedení zjistíme až někdy v roce 2009 na konzolích Xbox 360, Playstation 3 a domovském PC. Do té doby nám nezbývá než jen autorů držet palce, protože třetí Red Faction zatím vypadá velmi dobře.